LOGOPEDIA

Dzień dobry!

Zachęcam Państwa do udziału w lekcjach/zajęciach online tzw. werbinarium

"Straszna zmija" nie taka straszna Online

Czwartek 26.03.2020r. o godzinie 12,00

Link do strony: https://www.nowaera.pl/spotkania/strasna-zmija-nie-taka-straszna/online-2020-03-26-1200-283265

 

Podaję również Państwu mój adres na SKYPE – Anna Gmerek – Kwitowska i zachęcam do uczestnictwa w organizowanych przeze mnie zajęć dla dzieci z naszego Przedszkola.

Czekam na Państwa „zaproszenie” do kontaktów J

 

ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

Proponowane ćwiczenia:

  • położyć się na wznak, ręce ułożyć na klatce piersiowej,
  • wdech - powiększyć brzuch maksymalnie,
  • wydech - powiększyć klatkę piersiową.

W pozycji leżącej położyć na brzuchu książkę

  • wdech - unieść książkę (zrobić duży brzuch),
  • wydech - opuścić.

Takie huśtanie książki na brzuchu.

Leżąc na plecach

  • wdech - unieść ręce do góry,
  • wydech ułożyć z powrotem na piersiach.

Ćwiczenie pojemności płuc

Wdech i na wdechu wypowiedzieć głoskę 's' - minimum to 10 sekund, wynik dobry to 20 - 25 sekund, wynik bardzo dobry, osiągalny przez śpiewaków, to 60 sekund.

WŁAŚCIWE ODDYCHANIE TO DOBRE POŁYKANIE !!!

  • Studzenie herbaty w kubku - krótki wdech i powoli wydmuchiwać nabrane powietrze.
  • Łąka - symulujemy wdychanie zapachu, wdech - zatrzymujemy powietrze w płucach i po chwili, powoli wypuszczamy powietrze.
  • Dmuchanie na wiatraczek, gaszenie 'dmuchem' świecy ale tak by nie zgasić płomienia.

Każde z tych, w sumie prostych ćwiczeń należy wykonywać powoli, bez przymusu i z umiarem, bo nawet przy tak prostej czynności jak dmuchanie może choremu zakręcić się w głowie. Co go zniechęci.

Ćwiczenia należy wykonywać tak jak chory potrafi bez nakazów i przymusu.

  • Łódka - w misce napełnionej wodą położyć piłeczkę pingpongową i przedmuchiwać piłeczki z jednej strony na drugą. Dobra zabawa w której może brać udział małe dziecko.
  • Dmuchanie na ozdoby zawieszone na nitce, np z bibułki. Wykonywać to z różnym natężeniem.
  • Gotowanie wody - do kubka z wodą włożyć rurkę i dmuchać, bulgotać
  • Nadmuchiwanie baloników
  • Gwizdanie określonych melodii

Wszystkie te z pozoru proste ćwiczenia są bardzo przydatne i ważne bo gimnastykują wargi, podniebienie miękkie! A jest to ważne, bo podniebienie sprawnie funkcjonujące zasłania drogę z ust do nosa.

  • Bardzo dobrym ćwiczeniem jest próba grania na instrumentach dmuchanych - flecie, harmonijce ustnej, grzebieniu.
  • Rozdmuchiwanie kropel wody, farby na papierze z wydawaniem dźwięku 'hhhyyyy'
  • Ćwiczenie wypowiadania głoski 'ha'.
  • Zasysanie lekkich przedmiotów - by przenieść je w inne miejsce i tu przydatne mogą być rurka i wacik.

ĆWICZENIA GŁOSOWE

Wykonywanie tych ćwiczeń jest bardzo przydatne bo powodują rozluźnienie krtani i masaż. Głos kierowany jest wtedy na podniebienie i masuje je.

  • Ziewanie - dobrze jest, po przebudzeniu nabrać powietrza, łagodnie, przez nos i ziewając wypowiadać 'aaaaa' lub 'mmmmm'. Ćwiczenie to powoduje dotlenienie mózgu, drżenie krtani. Głoska 'aaa' ćwiczy doskonale podniebienie, czyli prawidłowe przełykanie!
  • Śpiewanie samogłosek; głośno, żwawo - 'AAAA' , w różnej tonacji i układzie.
  • Naśladowanie echa - wypowiedzieć słowo 'echo' i powtarzać coraz ciszej.
  • Wypowiadanie głośno głosek 't', 'p' - papapapa, popopo, pypypya.

ĆWICZENIA WARG I JĘZYKA

  • 'Spiżarka' - umieścić kęs jedzenia na podniebieniu np. nutelli i zlizywanie jej, przy otwartych ustach. Jest to bardzo dobre ćwiczenie.
  • 'Konik' - wydawanie dźwięków naśladujących kląskanie konia.
  • 'Winda' - wyciąganie naprzemienne języka raz do górnej wargi raz do dolnej.
  • Oblizywanie językiem warg.
  • 'Cukierek' - naśladujemy przekładanie cukierka z jednej strony na drugą.
  • 'Młotek' - ćwiczenie bardzo trudne - udawanie wbijania gwoździa – uderzanie czubkiem języka o podniebienie.
  • Żyrafa, słoń - polega na próbie zwinięcia języka w trąbkę.
  • Zmęczony pies - wysunięcie języka na zewnątrz i wydawanie 'hahahaha'.
  • Naśladowanie głosu pojazdu 'drrrrrrrryyy'.

Ćwiczeń tych nie odpuszczamy dzieciom ponieważ masują język i ćwiczą jego giętkość.

  • Balonik - nabrać powietrze w policzki ,nadąć je i przebić palcem
  • 'Grubas' - nabrać powietrze i jak najdłużej przytrzymać
  • 'Niejadek' - ściskać mocno wargi
  • 'Parskanie' - 'prrrrrrr'
  • Wypowiadanie 'S', 'Dz', 'I' 'O'
  • Udawanie dźwięków straży pożarnej
  • Zabawa w 'kto jest silniejszy' - umieścić kartkę papieru między wargami z chorym, z dwóch stron. Kto dłużej utrzyma kartkę? To samo ćwiczenie z przytrzymaniem wargami rurki między nosem a wargami. Dobrym ćwiczeniem warg jest ich nagryzanie

Ćwiczenia, zabawy intelektualne

I tu bardzo dobrą formą ćwiczeń a także pożytecznego spędzenia czasu jest gra w karty, układanie klocków, puzzle, krzyżówki, rebusy, suddoku.

 

Anna Gmerek – Kwitowska

Logopeda

 

 

 

poniedziałek 1 czerwiec 2020
1192854
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
500
938
1438
500

BIP Logo

Godło Polski i napis Ministerstwo Edukacji Narodowej - przeniesienie do strony głównej serwisu