REWALIDACJA RUCHOWA

( dla dzieci objętych rewalidacją ruchową/rehabilitacją)

 

Scenariusz obejmuje zajęcia, które zostały zawieszone z powodu epidemii koronawirusa na świecie w tym również w Polsce.

 

Tematyka proponowanych zajęć do ćwiczeń w domu (podobne są prowadzone na zajęciach w szkole): Ćwiczenia tu zebrane mogą być stosowane dla wszystkich dzieci, które są objęte przeze mnie rewalidacją ruchową. Zajęcia są prowadzone raz w tygodniu we wtorki w godzinach 8.00 - 9.00, 13.00 – 14.00) Daty zawieszonych zajęć: 17.03.2020r., 24.03.2020r., 31.03.2020r., 7.04.2020r.

  • Zabawy i ćwiczenia sensomotoryczne( usprawnianie ogólną koordynację ruchową, małą motorykę oraz koordynację międzypółkulową) oraz niektóre ćwiczenia wybrane z gimnastyki korekcyjnej.


ćwiczenia z piłką(średnią lub małą) jako przedmiotem pośredniczącym między dzieckiem i terapeutą(rodzicem):

  • przywieranie plecami: terapeuta/rodzic – dziecko;

  • toczenie piłki do dziecka; podejmowanie próby, aby dziecko po otrzymaniu piłki potoczyło ją z powrotem do terapeuty;

  • dziecko, siedzące na materacu i opierając się o ścianę, dociska z naszą pomocą piłkę włożoną pomiędzy jego uda, a później między podudzia;

  • utrzymanie piłki między plecami dziecka i osoby dorosłej (oboje w pozycji siedzącej);

  • siedząc tyłem do ściany, dziecko dociska do niej piłkę plecami, a następnie stopami tylko przy tym ruchu dziecko leży na plecach;

  • wyrzucanie do góry i łapanie piłki (dużej np. plażowej lub tzw. rehabilitacyjnej);

  • wrzucanie piłki (proponuję średniej wielkości) oburącz do dużego kosza ustawionego w odległości ok. 1 m, a później jedną ręką;

  • Ćwiczenia z balonikiem zamiast piłki:

  • odbijanie balonika na przemian prawą i lewą ręką;

  • podbijanie go do góry nogą raz lewą raz prawą(jeśli dziecku trudniej jest złapać równowagę może ćwiczenie wykonać siedząc na krześle);

  • podrzucanie balonika w parze;

  • podrzucanie balonika jak najwyżej i przed ponownym wybiciem do góry wykonanie sekwencji ruchów np. tupniecie nogami, klaśnięcie rękami’

  • Do ćwiczeń można użyć również dysku sensomotorycznego lub hula-hop;

  • utrzymanie równowagi podczas stania na dysku obunóż lub na jednej nodze;

  • chodzenie po wąskim, prostym lub krętym torze;

  • skakanie obunóż np. przez rozciągniętą skakankę lub sznurek;

  • skoki pajacyka, podskoki w miejscu obunóż;

  • leżenie na plecach z rękoma splecionymi pod głową i unoszenie do góry wyprostowanych nóg – na przemian prawej i lewej;

  • w leżeniu na plecach poruszanie nogami jak podczas jazdy na rowerze(ćw. twz. rowerek);

  • przyciąganie zgiętych nóg oplecionych rękoma do klatki piersiowej i utrzymanie przez chwilę takiej pozycji;

  • wskakiwanie do koła – hula – hop i wyskakiwanie z niego obunóż, przeskakiwanie z nogi na nogę;

  • chodzenie wokół koła na zewnątrz, chodzenie w środku koła na przemian na piętac lub tupiąc na całych stopach;

  • wprawianie koła opartego o podłogę w ruch obrotowy;

  • toczenie ustawionego pionowo i opartego o podłoże koła przed siebie lub do partnera;

  • Zabawy z piaskiem lub wodą(możliwe raczej do wykonania w domu niż w szkole;)

 

Jeśli pogoda dopisze i jest możliwość wyjścia na własne podwórko(w zaistniałej sytuacji nie polecam placów zabaw) to zachęcam do zabawy w piaskownicy z podczas plażowymi akcesoriami: wiaderko z łopatką i grabkami, foremki do piasku.

Do ćwiczeń w domu należy przygotować „kuwetę” lub miskę z piaskiem i drobnym żwirkiem. Dziecko w sposób naturalny będzie zanurzać w takim materiale swoje dłonie poprzez uklepywanie piasku, przesypywanie go między palcami, nakładanie go np. do wiaderka lub pustych kubeczków. Można dziecku zakopać jakąś zabawkę w piasku

i poprosić Go od aby ją odszukał. Będą to doznania sensoryczne(jak również manualne)

w obrębie dłoni.  Można również stosować różnego rodzaju plastelinę, modelinę, masę solną(ugniatanie, turlanie, zagniatanie) lub piasek kinetyczny(przesypywanie lub zanurzanie dłoni/palców w piasku).

W stymulacji receptorów stóp jest dreptanie na bosaka po piasku lub drobnym żwirku.

 Przy ćwiczeniach z użyciem wody zasady są podobne do zabaw z piaskiem tylko zamiast miski z sypkim środkiem stawiamy miskę z wodą. Dziecko przelewa wodę z jednego pojemnika do drugiego, można wlać trochę płynu np. do kąpieli i za pomocą trzepaczki do ubijania jajek spróbować ubić pianę.

Prowadząca zajęcia mgr Maria Segiet

 

poniedziałek 6 kwiecień 2020
1087129
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
484
1409
1893
8186

BIP Logo

Godło Polski i napis Ministerstwo Edukacji Narodowej - przeniesienie do strony głównej serwisu