PROGRAM WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 15 W BĘDZINIE

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572  z późniejszymi zmianami).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17).
  • Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów  nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz. 730).
  • Statut Przedszkola. 

 

Charakterystyka programu

Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.

Program wychowawczy jest zgodny  z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest następujących  obszarach:

  • Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
  • Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku. 
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
  • Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
  • Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.


Warunki realizacji:

Realizatorami programu są wszyscy pracownicy przedszkola, a w szczególności nauczyciele i dyrektor przedszkola. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych, wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.

I. DZIECKO I JEGO MIEJSCE W SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ.

CEL GŁÓWNY:

  • Wspomaganie prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka.

CEL POŚREDNI:

  • Tworzenie odpowiedniej atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni i opiekuńczości.
  • Zapoznanie z normami i zasadami panującymi w grupie.
  • Zachęcanie do aktywnego słuchania i wyrażania swoich próśb, sadów i oczekiwań.
  • Nawiązywanie kontaktów koleżeńskich.
  • Wyrabianie umiejętności przedstawiania swoich uczuć i emocji.

SPOSOBY REALIZACJI:

  • Gry i  zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe, dowolne.
  • Zabawy dramowe i pantomimiczne.
  • Organizacja i udział w uroczystościach przedszkolnych, przedstawieniach teatralnych.
  • Słuchanie czytanej literatury dla dzieci.
  • Wystawka prac dziecięcych.
  • Zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców.

 

II. DZIECKO ZNA NORMY DOBREGO ZACHOWANIA, WEDŁUG NICH POSTĘPUJE,  UMIE ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJACH TRUDNYCH.

CEL GŁÓWNY:

  • Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości poprzez wdrażanie zasad organizacji życia społecznego.

CEL POŚREDNI:

  • Wyrabianie szacunku dla dorosłych i rówieśników.
  • Wdrażanie do używania w życiu codziennym form grzecznościowych.
  • Poznanie form prawidłowego zachowania w miejscach publicznych.
  • Wyrabianie u dzieci postawy tolerancyjnej wobec innych.
  • Dostrzeganie problemów, które dotyczą innych, wczuwanie się w ich przeżycia.
  • Wyrabianie u dzieci zaradności i samodzielności w sytuacjach problemowych.

SPOSOBY REALIZACJI:

  • Stosowanie form grzecznościowych w sytuacjach edukacyjnych, zabawach z rówieśnikom i w codziennym życiu.
  • Udział w imprezach kulturalnych (teatr, kino, wystawy, zabytki).
  • Zapoznanie z hymnem, symbolami narodowymi.
  • Wykorzystanie sytuacji naturalnych do przestrzegania umów.
  • Słuchanie utworów literackich i oglądanie przedstawień teatralnych zawierających problemy moralne.
  • Wykorzystanie sytuacji naturalnych do uczenia dzieci w radzeniu sobie z problemem.

 

III. DZIECKO ŻYJE W ZGODZIE ZE ŚRODOWISKIEM PRZYRODNICZYM.

CEL GŁÓWNY:

  • Kształtowanie zachowań prozdrowotnych i proekologicznych.

CEL POŚREDNI:

  • Kształtowanie zainteresowań przyrodniczych i proekologicznych.
  • Kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu.
  • Kształcenie właściwych postaw wobec przyrody.
  • Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania.
  • Kształtowanie nawyków higienicznych.
  • Preferowanie aktywnych form wypoczynku.

SPOSOBY REALIZACJI:

  • Spacery – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Konkursy ekologiczne.
  • Udział w imprezie przedszkolnej „Dzień Ziemi”, akcji ,,Sprzątanie świata”.
  • Udział w akcjach ogólnopolskich "Kubusiowi Przyjaciele Natury", "Mamo, tato wole wodę".
  • Spotkanie ze specjalistami, lekarzem, pediatrą, higienistką, stomatologiem, prowadzenie akcji "Ząbek" w przedszkolu.
  • Wycieczki, pikniki, olimpiady, zabawy ruchowe w terenie.

 

IV. PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA DZIECIOM POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ  UWZGLĘDNIAJĄC WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI

CEL GŁÓWNY:

  • Inspirowanie rodziców do współodpowiedzialności za rozwój i wychowanie dzieci.
  • Wspomaganie rodziny w działaniach wychowawczych.

CEL POŚREDNI:

  • Aktywna współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
  • Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka.
  • Stwarzanie możliwości do rozwoju uzdolnień dziecięcych.
  • Profilaktyka zjawisk zagrażających funkcjonowaniu rodziny.
  • Wspomaganie rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych.
  • Organizowanie bogatego przepływu informacji dla rodziców na nurtujące tematy o sposobach pomocy w razie stosowania przemocy wobec dzieci.

SPOSOBY REALIZACJI:

  • Kierowanie dzieci za zgodą rodziców na indywidualne konsultacje w celu wspierania ich indywidualnego rozwoju.
  • Organizowanie kontaktów nauczycieli z pedagogiem, logopedą – udzielanie instruktażu dotyczącego ćwiczeń.
  • Prowadzenie zajęć specjalistycznych w przedszkolu:
    • zajęć logopedycznych,
    • zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
  • Pedagogizacja rodziców.
  • Konsultacje indywidualne dla rodziców.
  • Plakatowanie przedszkola -  plakaty informacyjne, gdzie należy szukać pomocy.

 

V. PRZEDSZKOLE WSPOMAGA RODZINĘ W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ.

CEL GŁÓWNY:

  • Niesienie pomocy i podejmowanie działań związanych z poprawą sytuacji życiowej dziec i rodzin.

CEL POŚREDNI:   

  • Wyrabianie u dzieci obowiązku pomagania innym.
  • Podjęcie działań dotyczących bezpłatnego udziału dzieci z rodzin ubogich w rożnych formach organizowanych przez przedszkole.
  • Niesienie pomocy rodzinom w trudnej sytuacji bytowej i materialnej.

SPOSOBY REALIZACJI:

  • Organizowanie zbiorki zabawek i odzieży dla dzieci najuboższych.
  • Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej:
    • pokrycie kosztów odpłatności za przedszkole,
    • kierowanie rodziców do MOPS-u w celu poprawy ich sytuacji materialnej.
  • Zapewnienie dzieciom bezpłatnego udziału w teatrzykach, filmach, wycieczkach itp.
  • Zwolnienie z opłat:
    • ubezpieczenia.
  • Organizacja akcji na rzecz "Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy".

 

Ewaluacja programu:

Oceny efektów realizacji "Programu Wychowawczego" dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:

  • wnioski z obserwacji zachowań dzieci (karty obserwacji),
  • analiza dokumentów: dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach.

 

 

środa 20 marzec 2019
762656
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
245
666
2184
12100

BIP Logo

Godło Polski i napis Ministerstwo Edukacji Narodowej - przeniesienie do strony głównej serwisu