Kropelki- nauczanie zdalne- 02.12.2020.

 

Węglowa rodzina

 

 

  1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki: „Idzie górnik”

      Idzie górnik do kopalni………..dzieci maszerują w miejscu,

     Jeden, drugi, trzeci, czwarty……pokazują na palcach lub wyklaskują

     Bryły węgla wydobywa………..naśladują podnoszenie ciężkiej bryły węgla

      Słony pot mu z czoła spływa…..ocierają pot z czoła.

  1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej "O czym szeptały iskierki."

Ewa siedzi przed piecem i patrzy, jak z paleniska spadają iskierki do popielnika. To węgiel się pali.
– Co to jest węgiel? – myśli Ewa.
Patrzy w ogień, gdy nagle...
Pst! – wyskoczyła z ognia iskierka i zaszemrała cichutko:
– Posłuchaj...– ale nim skończyła, już zgasła.
– Dawno, dawno temu, przed laty... syknęła druga iskierka i też zgasła. – Tam gdzie teraz jest kopalnia węgla... – zaczęła trzecia. Przez chwilę nie pokazywała się żadna iskierka. Ewa myślała, że nie dowie się, co było na miejscu kopalni, gdy cała gromadka błyszczących iskierek wpadła do popielnika.
– Był wielki, wielki zielony las...
– A w tym lesie rosły gęsto wysokie drzewa...
– Takich drzew już nie ma w żadnym lesie – dodała następna iskierka, gdy jej poprzedniczka zgasła. Iskierki szeptały teraz jedna po drugiej:
– Drzewa rosły i po wielu, wielu latach przewracały się od starości...
– Łamały je burze i wichury...
– Zalewały je wody... przysypywała ziemia...
– Na obalonych pniach wyrastały nowe i coraz to nowe...
– Po wielu, wielu latach...
– To już było – przerwała Ewa.
– Pst, słuchaj, nie przerywaj – syknęły naraz trzy iskierki.
– Przez wiele, wiele lat leżały pod ziemią nieraz bardzo głęboko...i zmieniały się powoli w czarne, twarde bryły...
– Jeszcze dziś możesz zobaczyć czasem na kawałku węgla ślady odciśniętych liści prastarych drzew... to drzewa, które rosły, gdy jeszcze ludzi nie było na ziemi...
– ... gdy jeszcze ptaki nie śpiewały i nie wiły gniazd pomiędzy gałęziami...
– ... gdy między drzewami przesuwały się olbrzymie zwierzęta, które dawno, już dawno wyginęły...
– gdy... – zaczęła ostatnia iskierka i zgasła.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

Co robiła Ewa?

O czym opowiadały iskierki?

Czy węgiel jest ważnym minerałem? Dlaczego?

 

  1. Zabawy z wykorzystaniem wiersza Marii Terlikowskiej Węglowa rodzinka; poszerzanie wiadomości o produktach pochodzących z węgla.

To węglowa jest rodzina:
parafina, peleryna,
duża piłka w białe groszki
i z apteki proszek gorzki,

i ołówek w twym piórniku,
i z plastiku sześć koszyków
gąbka, co się moczy w wodzie,
i benzyna w samochodzie,
czarna smoła, biała świeca
to rodzina węgla z pieca.

Widzę już zdziwione miny..
– Co ma węgiel do benzyny?
– Czy jest z węglem spokrewniona
gąbka miękka i czerwona?

Otóż właśnie – wiem na pewno,
że jest jego bliską krewną:
węgla jest po odrobinie
w parafinie, w pelerynie,
w białej piłce w duże groszki
i z apteki – w proszku gorzkim,
i w ołówku w twym piórniku,
i w koszyku tym z plastyku…
Nawet świeczki, te z choinki –
to też węgla są kuzynki.

Lecz wśród wielkiej tej rodziny,
wśród kuzynów i rodzeństwa,
nie ma ani odrobiny
rodzinnego podobieństwa.

Węgiel jest jak czarna skała,
koszyk żółty, świeca biała.
Skąd się wzięły te różnice?
O! To już są tajemnice,
które kryją się w fabryce.

Podział na sylaby wymienionych w wierszu produktów z węgla.

Karta pracy cz.2, str.30. Rysowanie wokół grudki węgla kamiennego tego, co otrzymujemy z niego po chemicznej przeróbce.

Karta pracy, cz. 2, str.31.

                                      

  1. Ćwiczenia w czytaniu sylab i prostych wyrazów- starszaki.
  2. Chętne dzieci mogą wykonać pociąg.