Liski 2020

Zabawy i zadania 4

„Wszystko, co widzę” poproś dziecko, aby rozejrzało się po pokoju lub mieszkaniu i wymieniło wszystkie przedmioty o podanej przez Ciebie cesze, np. czerwone, miękkie, drewniane itp. Zróbcie zawody – kto znajdzie więcej rzeczy!
Zabawa kształtuje spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia.

„Wyścigi rakiet” ‒ przygotuj balon, słomkę do napojów, nożyczki, taśmę klejącą i sznurek. Wspólnie z dzieckiem przygotuj tor wyścigowy – ze słomki do napojów odetnijcie rurkę o długości około 5 cm i nawleczcie na sznurek. Końce sznurka przywiążcie do dwóch oddalonych od siebie krzeseł tak, aby sznurek był naprężony. Napompujcie balon, ale nie zawiązujcie go. Przyklejcie balon taśmą klejącą do rurki na sznurku. Puśćcie wylot powietrza i obserwujcie jak balonowa rakieta mknie po torze. Możesz zorganizować wyścigi rakiet, a także poprosić dziecko o ozdobienie rakiety flamastrami.
Zabawa rozwija wiedzę o świecie, jest dobrym punktem wyjścia do rozmowy o tym, w jaki sposób poruszają się różne środki transportu. Przygotowanie zabawy rozwija kreatywność i umiejętności konstrukcyjne dziecka.

„Kolorowe paluszki” ‒ przygotuj farby plakatowe, arkusz papieru i kubeczek z wodą. Poproś dziecko, aby namalowało obraz (np. kwiaty, zwierzęta, zabawki) bez pomocy pędzla – maczając palce w farbie i stemplując nimi kartkę.
Zabawa rozwija sprawność rąk dziecka i jego kreatywność.

„Kolorowe cienie” ‒ przygotuj kartki, kredki, niewielką figurkę (lub kilka figurek) i lampkę. Ustaw figurkę na krawędzi kartki. Włącz lampkę i skieruj światło tak, aby cień figurki padał na kartkę. Poproś dziecko, aby odrysowało cień figurki, a następnie dowolnie go pokolorowało.
Zabawa jest zachętą do eksperymentowania. Usprawnia mięśnie dłoni, dzięki czemu przygotowuje ręce do pisania.

Zabawy i zadania 3

„A-pa-rat” ‒ zachęć do wyklaskania każdego słowa – podzielenia go na sylaby (np. a-pa-rat, a-na-nas, an-te-na).
Zabawa rozwija umiejętności analizy i syntezy słuchowej (dzielenie słowa na części oraz składanie słowa z części), które są niezbędne w nauce czytania.

„Ciepło-zimno” ‒ wybierz niewielką zabawkę dziecka i ukryj ją w pokoju (w wersji łatwiejszej) lub w mieszkaniu (w wersji trudniejszej). Zachęć dziecko do odszukania zabawki – mów „ciepło”, gdy dziecko się zbliża do miejsca ukrycia przedmiotu lub „zimno”, jeśli się od niego oddala. W drugiej części zabawy możesz zaproponować zamianę ról – tym razem dziecko ma schować zabawkę i naprowadzać Cię na nią słowami „ciepło” lub „zimno”.
Zabawa kształtuje wyobraźnię, umiejętność logicznego myślenia i reagowania na hasło.

„Wyścig ziarenek” ‒ przygotuj kartkę, słomkę do napojów, klej, flamaster i ziarenko fasoli lub grochu. Jeśli nie masz słomki, możesz zrolować i skleić fragment papieru lub sztywnej folii. Ważne, żeby ziarenko było większe niż otwór w rurce. Na kartce narysuj drogę – dwie linie ułożone około 2 cm od siebie. Na początku narysuj linię startu, a na końcu – linie mety. Droga może być kręta – stopień skomplikowania zależy od możliwości dziecka. Ułóż ziarenko na początku drogi poproś dziecko, aby dmuchając przez słomkę przeprowadziło ziarenko do mety.
Zabawa pomaga usprawniać aparat mowy, kształtuje umiejętność kontrolowania oddechu.

Zabawy i zadania 2

„Zgadnij, co mam na myśli” ‒ wybierz jeden przedmiot z otoczenia, następne opisz jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możesz zmieniać w zależności od możliwości dziecka.
Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia.

„Tajemnicze stwory” ‒ przygotuj niepotrzebne opakowania po dowolnych produktach, np. pudełka, kubeczki, tacki. Zachęć dziecko do zbudowania z nich stworków – łączenia, oklejania papierem kolorowym, paskami pociętych gazet. Po wyschnięciu pracy poproś dziecko o jej pomalowanie farbami.
Zabawa rozwija kreatywność, wyobraźnię, a także sprawność dłoni.

„Latające woreczki” ‒ przygotuj kilka woreczków wypełnionych ryżem lub kaszą. Poproś, aby dziecko przemieściło się z jednego do drugiego końca pokoju z woreczkiem ułożonym kolejno na różnych częściach ciała – głowie, ramieniu, dłoni wyciągniętej do przodu, stopie itp. W drugiej części zabawy ułóż na podłodze ze skakanki, sznurka lub włóczki okrąg lub kilka okręgów jeden w drugim. Ustal linię początkową, poproś dziecko, aby stanęło na linii, a następnie wrzuciło woreczki do okręgu (w wypadku kilku okręgów – do najmniejszego). Możecie ustalić punktację za celny rzut, wspólnie przeliczać zdobyte punkty, porównywać liczbę punktów zdobytych przez różne osoby.
Zabawa kształtuje równowagę i celność dziecka, a przeliczanie zdobytych punktów jest doskonałą okazją do kształtowania umiejętności matematycznych.

„Wzory z zapałek” ‒ przygotuj ok. 20 zapałek. Poproś dziecko, aby rozłożyło zapałki na dwie części tak, żeby w każdej części było tyle samo zapałek (dziecko może rozkładać kolejno zapałki mówiąc „ta jest dla ciebie, ta jest dla mnie”). Z zapałek z jednego zbioru ułóż wzór, poproś, aby dziecko ułożyło taki sam z zapałek z drugiego zbioru. W zależności od możliwości dziecka możesz wykorzystać mniej lub więcej zapałek.
Pierwsza część zabawy – rozkładanie zapałek na dwie części, ich przeliczanie i porównywanie liczebności – kształtuje umiejętności matematyczne.
W drugiej części – układaniu zapałek według wzoru – dziecko kształtuje spostrzegawczość (dzięki czemu przygotowuje się do nauki rozpoznawania liter) oraz sprawność rąk (niezbędną do nauki pisania).

Przy karmniku

1. „Karmnik Bartka” - wysłuchanie opowiadania. Proszę pokazać dziecku zdjęcie/ilustrację wróbla, sikorki, gołębia i gawrona.

Bartek umieścił za oknem karmnik, nasypał do niego nasion i okruchów, zawiesił też na gwoździu słoninkę. Schował się za firanką i obserwował, co się dzieje. 
Pierwszy przyleciał ciekawy wróbel, porozglądał się, poćwierkał i zaczął jeść okruszki. 
Druga przyleciała sikorka i zaczęła skubać słoninkę.
Trzeci przyleciał gołąbek i zaczął dziobać ziarenka słonecznika.
A ostatni, czwarty, przyleciał duży gawron, który nie zmieścił się w karmniku i usiadł na jego dachu. Gdy się schylił, to dostał dziobem do ziarenek.
W ten sposób żaden ptak nie pozostał głodny.

2. Rozmowa nt. opowiadania:
- Co Bartek umieścił za oknem?
- Gdzie schował się Bartek?
- Kto przyleciał do karmnika? Jakie ptaki przyleciały do karmnika?
- Co zjadł wróbel?
- Co zjadła sikorka?
- Co skubała sikorka?
- Czy wszystkie ptaszki zjadły posiłek?

3. "Piórko” - ćwiczenia oddechowe.
Dzieci dmuchają na opadające piórko (lub np. kawałek papierowej serwetki). Starają się żeby piórko nie upadło na podłogę. Wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.

4. "Co jedzą ptaki?" - ćwiczenia kwalifikacyjne.
Pokazujemy dziecku pokarm dla ptaków: okruszki chleba, słonecznik, ziarenka, słoninkę. Zadaniem dziecka jest przyporządkować je dla konkretnego ptaka.

5. Zabawa matematyczna. Przeliczanie ptaków w karmniku.
- Ile ptaszków przyleciało do karmnika? (4)
- Który ptak przyleciał do karmnika pierwszy? (wróbel)
- Który ptak przyleciał do karmnika drugi? (sikorka)
- Który ptak przyleciał do karmnika trzeci? (gołąb)
- Który ptak przyleciał do karmnika czwarty? (gawron)

6. Obserwacja przez okno przylatujących do karmnika ptaszków (jeżeli w pobliżu są karmniki).

Nasi skrzydlaci przyjaciele

1. Rozwiązywanie zagadek.

Jest podobna do gawrona,
Szaro-czarny ptak, to… (wrona)

Szaro-brązowe rozrabiaki.
Małe, popularne ptaki.
Najsłynniejszy – Elemelek,
Taki z niego jest… (wróbelek)

Krótkie ma skrzydła i długi ogon,
Żółty brzuszek jest jej ozdobą.
Jeść słoninkę zimą skora.
Czy już wiesz, to… (sikora)

Proszę pokazać (telefon, tablet itp.) dziecku obrazki przedstawiające ptaki z zagadek. Poprosić, żeby dziecko opisało ich wygląd, wielkość. Można opowiedzieć o zwyczajach ptaków.

2. Ćwiczenia ortofoniczne - dzieci naśladują odgłosy ptaków na zgłoskach: kra, kra; ćwir, ćwir; gruu, gruu itp.

3. „Wróbelki skaczą” – zabawa ruchowa. Rodzic na bębenku (garnku, talerzu, itp.) wystukuje szybki rytm. Dziecko na palcach biega po pokoju (fruwa jak wróbelek). Gdy pojawi się rytm wolniejszy dziecko-wróbelek marznie – powoli kuca i zamiera w bezruchu.

4. „Ptaki z karmnika” – zabawa plastyczna. Rodzic demonstruje, w jaki sposób można ulepić ptaka: najpierw ugniata plastelinę, aby była miękka i plastyczna, formuje dwie kulki: mała to głowa, większa – tułów. Kulki skleja, ustawia na podstawce. Dziecko dowolnym sposobem ozdabia ptaki: piórka, kolorowe koraliki itp. Dziecko nazywa swoje ptaki, zwracając uwagę na kolor dominujący (czerwony to gile, żółty – sikorki, szary – gołębie, brązowy – wróble, czarny – wrony).

Barbara Dankiewicz, Beata Gawrońska, Iwona Jabłońska-Gabrysiak, Emilia Raczek; Tropiciele. Czterolatek. Przewodnik metodyczny 1; WSiP 2014, ucze.pl"

Zabawy i zadania 1

„Wyścigi żab” ‒ na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji!
Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym,
a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.

„Korale z makaronu” ‒ przygotuj makaron, który ma otwór w środku, np. rurki (penne), sznurek oraz farby plakatowe, pędzelek i kubeczek z wodą. Poproś, aby dziecko pomalowało farbami makaron. Po wyschnięciu zachęć do nawleczenia makaronu na sznurek.
Zabawa rozwija kreatywność dziecka oraz sprawność rąk.

„Co zniknęło” ‒ Poproś, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot. Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło. Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.

„Na budowie” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.
Pierwsza część zabawy rozwija kreatywność dziecka oraz jego koordynację ruchową, druga (układanie klocków) ‒ kształtuje sprawność manualną.

Jestem Polakiem

Jestem Polakiem!

1. "Gramy na swoich ciałach" - ćwiczenia rytmiczne. Dzieci naśladują rytmy prezentowane przez Rodzica - wygrywają je nogami (tupiąc), rękami (klaszcząc, uderzając dłonią o podłogę, o uda, ścianę itp.)

2. "Mały Polak, przedszkolak" - słuchanie tekstu M. Szeląg

Polska moim domem jest.
Biały orzeł godłem jest.
A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, przedszkolak.

Polska moim domem jest.
Biel i czerwień flaga ma.
A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, przedszkolak.

Polska moim domem jest.
Tutaj moi bliscy są.
A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, przedszkolak.

Polska moim domem jest,
który w sercu zawsze mam.
A ja jestem przedszkolak,
mały Polak, przedszkolak.

3. Rozmowa:
- Jak nazywa się kraj w którym mieszkamy?
- Jak nazywają się ludzie mieszkający w Polsce?
- Jak wygląda godło Polski?
- Jak wygląda flaga Polski?
- Kogo nazwiemy "bliskim"?

4. "Liczę białe i czerwone" - zabawa matematyczna. Dziecko gromadzi białe i czerwone przedmioty, ustawiając je w osobnych zbiorach (zbiór biały, zbiór czerwony) a następnie przelicza je razem z Rodzicem. Określa, których jest więcej, a których mniej. Dobiera w pary itp.

5. Zapraszam do obejrzenia filmu o symbolach narodowych.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA 

"Marlena Szeląg, Gabriela Lipińska, Planeta dzieci. Czterolatek. Przewodnik metodyczny 1; WSiP Warszawa 2020, str. 166-168"

Symbole narodowe

 "Symbole narodowe"

1. "Mapa Polski" - oglądanie mapy Polski. Pokazanie dziecku: gdzie mieszkamy, gdzie są góry, morze, itp.
2. "Znak" - słuchanie wiersza M. Łaszczuk

     Czy wiesz, jaki to znak:
     w czerwonym polu biały ptak?
     - Wiem -
     odpowiedział Jędrek mały -
     to jest znak Polski:
     Orzeł Biały.

3. Rozmowa z dziećmi nt. wysłuchanego utworu.
- O jakim znaku jest mowa w utworze?
- Jak wygląda godło Polski?
- Gdzie na co dzień można zobaczyć godło Polski?

4. https://www.weekendowo.pl/kolorowanki/orzel/godlo-polski-do-druku
Można z dzieckiem pokolorować, pomalować farbami, powyklejać: kolorowym papierem, ręcznikiem papierowym, itp.

 "Marlena Szeląg, Gabriela Lipińska, Planeta dzieci. Czterolatek. Przewodnik metodyczny 1; WSiP Warszawa 2020, str. 169"

 

środa 27 styczeń 2021
1510772
Dzisiaj
Wczoraj
W tym tygodniu
W tym miesiącu
749
1540
4640
26942

BIP Logo

Godło Polski i napis Ministerstwo Edukacji Narodowej - przeniesienie do strony głównej serwisu