PROGRAM WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 15 W BĘDZINIE
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17).
- Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz. 730).
- Statut Przedszkola.
Charakterystyka programu
Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest następujących obszarach:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
- Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
- Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Warunki realizacji:
Realizatorami programu są wszyscy pracownicy przedszkola, a w szczególności nauczyciele i dyrektor przedszkola. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych, wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
I. DZIECKO I JEGO MIEJSCE W SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ.
CEL GŁÓWNY:
- Wspomaganie prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka.
CEL POŚREDNI:
- Tworzenie odpowiedniej atmosfery opartej na życzliwości, przyjaźni i opiekuńczości.
- Zapoznanie z normami i zasadami panującymi w grupie.
- Zachęcanie do aktywnego słuchania i wyrażania swoich próśb, sadów i oczekiwań.
- Nawiązywanie kontaktów koleżeńskich.
- Wyrabianie umiejętności przedstawiania swoich uczuć i emocji.
SPOSOBY REALIZACJI:
- Gry i zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe, dowolne.
- Zabawy dramowe i pantomimiczne.
- Organizacja i udział w uroczystościach przedszkolnych, przedstawieniach teatralnych.
- Słuchanie czytanej literatury dla dzieci.
- Wystawka prac dziecięcych.
- Zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców.
II. DZIECKO ZNA NORMY DOBREGO ZACHOWANIA, WEDŁUG NICH POSTĘPUJE, UMIE ZACHOWAĆ SIĘ W SYTUACJACH TRUDNYCH.
CEL GŁÓWNY:
- Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości poprzez wdrażanie zasad organizacji życia społecznego.
CEL POŚREDNI:
- Wyrabianie szacunku dla dorosłych i rówieśników.
- Wdrażanie do używania w życiu codziennym form grzecznościowych.
- Poznanie form prawidłowego zachowania w miejscach publicznych.
- Wyrabianie u dzieci postawy tolerancyjnej wobec innych.
- Dostrzeganie problemów, które dotyczą innych, wczuwanie się w ich przeżycia.
- Wyrabianie u dzieci zaradności i samodzielności w sytuacjach problemowych.
SPOSOBY REALIZACJI:
- Stosowanie form grzecznościowych w sytuacjach edukacyjnych, zabawach z rówieśnikom i w codziennym życiu.
- Udział w imprezach kulturalnych (teatr, kino, wystawy, zabytki).
- Zapoznanie z hymnem, symbolami narodowymi.
- Wykorzystanie sytuacji naturalnych do przestrzegania umów.
- Słuchanie utworów literackich i oglądanie przedstawień teatralnych zawierających problemy moralne.
- Wykorzystanie sytuacji naturalnych do uczenia dzieci w radzeniu sobie z problemem.
III. DZIECKO ŻYJE W ZGODZIE ZE ŚRODOWISKIEM PRZYRODNICZYM.
CEL GŁÓWNY:
- Kształtowanie zachowań prozdrowotnych i proekologicznych.
CEL POŚREDNI:
- Kształtowanie zainteresowań przyrodniczych i proekologicznych.
- Kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu.
- Kształcenie właściwych postaw wobec przyrody.
- Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania.
- Kształtowanie nawyków higienicznych.
- Preferowanie aktywnych form wypoczynku.
SPOSOBY REALIZACJI:
- Spacery – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
- Konkursy ekologiczne.
- Udział w imprezie przedszkolnej „Dzień Ziemi”, akcji ,,Sprzątanie świata”.
- Udział w akcjach ogólnopolskich "Kubusiowi Przyjaciele Natury", "Mamo, tato wole wodę".
- Spotkanie ze specjalistami, lekarzem, pediatrą, higienistką, stomatologiem, prowadzenie akcji "Ząbek" w przedszkolu.
- Wycieczki, pikniki, olimpiady, zabawy ruchowe w terenie.
IV. PRZEDSZKOLE ZAPEWNIA DZIECIOM POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ UWZGLĘDNIAJĄC WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI
CEL GŁÓWNY:
- Inspirowanie rodziców do współodpowiedzialności za rozwój i wychowanie dzieci.
- Wspomaganie rodziny w działaniach wychowawczych.
CEL POŚREDNI:
- Aktywna współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
- Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka.
- Stwarzanie możliwości do rozwoju uzdolnień dziecięcych.
- Profilaktyka zjawisk zagrażających funkcjonowaniu rodziny.
- Wspomaganie rodziny w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych.
- Organizowanie bogatego przepływu informacji dla rodziców na nurtujące tematy o sposobach pomocy w razie stosowania przemocy wobec dzieci.
SPOSOBY REALIZACJI:
- Kierowanie dzieci za zgodą rodziców na indywidualne konsultacje w celu wspierania ich indywidualnego rozwoju.
- Organizowanie kontaktów nauczycieli z pedagogiem, logopedą – udzielanie instruktażu dotyczącego ćwiczeń.
- Prowadzenie zajęć specjalistycznych w przedszkolu:
- zajęć logopedycznych,
- zajęć korekcyjno – kompensacyjnych.
- Pedagogizacja rodziców.
- Konsultacje indywidualne dla rodziców.
- Plakatowanie przedszkola - plakaty informacyjne, gdzie należy szukać pomocy.
V. PRZEDSZKOLE WSPOMAGA RODZINĘ W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ.
CEL GŁÓWNY:
- Niesienie pomocy i podejmowanie działań związanych z poprawą sytuacji życiowej dziec i rodzin.
CEL POŚREDNI:
- Wyrabianie u dzieci obowiązku pomagania innym.
- Podjęcie działań dotyczących bezpłatnego udziału dzieci z rodzin ubogich w rożnych formach organizowanych przez przedszkole.
- Niesienie pomocy rodzinom w trudnej sytuacji bytowej i materialnej.
SPOSOBY REALIZACJI:
- Organizowanie zbiorki zabawek i odzieży dla dzieci najuboższych.
- Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej:
- pokrycie kosztów odpłatności za przedszkole,
- kierowanie rodziców do MOPS-u w celu poprawy ich sytuacji materialnej.
- Zapewnienie dzieciom bezpłatnego udziału w teatrzykach, filmach, wycieczkach itp.
- Zwolnienie z opłat:
- ubezpieczenia.
- Organizacja akcji na rzecz "Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy".
Ewaluacja programu:
Oceny efektów realizacji "Programu Wychowawczego" dokonuje się na końcowej radzie pedagogicznej. Podstawę dla formułowania oceny realizacji programu będą stanowiły:
- wnioski z obserwacji zachowań dzieci (karty obserwacji),
- analiza dokumentów: dziennik, plany miesięczne, wytwory dzieci, osiągnięcia w konkursach.