Koncepcja Pracy
Przedszkola Miejskiego nr 15
w Będzinie
na lata 2017-2022
"Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat"
Koncepcja przedszkola Pacy Przedszkola oparta jest na celach i zadaniach wynikających z aktów prawnych tj. ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy
w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego oraz Statutu Przedszkola Miejskiego nr 15 w Będzinie.
Wizja przedszkola
-
Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
-
Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
-
Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom
i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole. -
Wszyscy przestrzegają prawa dziecka i dbają o dobre stosunki międzyludzkie.
-
Rodzice są sprzymierzeńcami i sojusznikami w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Misja przedszkola
Nasze Przedszkole:
-
Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo.
-
Tworzy warunki do indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka.
-
Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
-
Promuje zdrowie fizyczne i psychiczne.
-
Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka.
-
Analizuje i ocenia efekty swojej pracy.
-
Wspiera działania aktywności i kreatywności dziecka, rozwijając ich umiejętności
i talenty.
W naszym Przedszkolu dziecko:
-
Czuje się bezpiecznie w życzliwej atmosferze
-
Rozwija wszechstronne zainteresowania i aktywność twórczą
-
Zdobywa wiedze i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
-
Uczy się dostrzegać swoje mocne strony i osiąga sukces
-
Znajduje możliwość indywidualnego rozwoju
-
Kreatywnie wyraża własne myśli, doświadczenia i wrażenia odbierane z rzeczywistości
-
Uczy dostrzegać się potrzeb innych
-
Poznaje swoje prawa
W naszym przedszkolu rodzice:
-
Uzyskują pomoc specjalistów.
-
Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
-
Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
-
Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach oraz w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola.
-
Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
-
Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
-
Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
-
Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
-
Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
-
Piszą i realizują programy własne, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
-
Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
-
Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach.
-
Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
-
Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
-
Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
-
Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
-
Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
Dążymy do tego aby nasze przedszkole było:
-
Przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców
-
Placówką przyjazną, innowacyjną, nastawioną na osiąganie sukcesów w ramach indywidualnej możliwości dzieci oraz przygotowująca dzieci do podjęcia nauki w szkole
-
Placówką współpracującą ze środowiskiem lokalnym otwartą na potrzeby tutejszego środowiska
Najważniejsze założenia koncepcji:
-
Wszechstronny rozwój dziecka i jego uspołecznienie
-
Uczenie samodzielności, odpowiedzialności za samego siebie oraz pozostałych
-
Realizowanie zindywidualizowanego i podmiotowego procesu edukacyjnego na podstawie wnikliwych obserwacji
-
Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania zarówno w środowisku rodzinnym jak
i przedszkolnym -
Diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich
-
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu wszechstronnych uzdolnień
I. CELE OGÓLNE I SPOSOBY REALIZACJI.
1. Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dziecka.
-
Nasze przedszkole pracuje zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy, która jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeby. Głównym jej założeniem jest otoczenie opieką dzieci w celu zapewnienia im poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie poprzez wprowadzenie metod opartych na zadaniach twórczych, otwartych, na badaniach i eksperymentowaniu. Rozwijaniu wrażliwości estetycznej, poczucia szacunku wobec siebie i innych. Wspieranie ich w działaniach (pozwalanie na wykonanie „po swojemu”), pomoc i zachęta do przekraczania kolejnych granic możliwości (indywidualizacja).
-
Praca nauczycieli opiera się na realizacji wspólnych działań i celów zawartych
w koncepcji pracy placówki. Planują działania, rozwiązują problemy, doskonalą metody
i formy pracy.
2. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
-
Nasze przedszkole jest miejscem tak zorganizowanym, aby istniała możliwość wyboru różnej aktywności przez dziecko. Przedszkolak, który może decydować o tym, w jaki sposób chce się bawić, ujawnia swoje zainteresowania, upodobania. Swoboda wyboru umożliwia nie tylko diagnozę, określenie potencjału dziecka, ale również kreowanie warunków i dobór sposobów jego rozwijania.
3. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.
-
Dzieci są ciekawe otaczającej je rzeczywistości, zadają wiele pytań, są dociekliwe, wykazują dużą determinację i wytrwałość podczas realizacji określonych zadań,
a podczas prac zespołowych potrafią dzielić się zadaniami im funkcjami oraz zgodnie współpracować.
4. Dzieci są aktywne.
-
Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach. Nauczyciele stosują aktywizujące i indywidualne metody pracy, dostarczają bodźców, prowokują do działania. Wyzwalają
u dzieci aktywność poznawczą i fizyczną.
5. Respektowane są normy społeczne.
-
Dzieci rozpoznają swoje emocje i je kontrolują. Czują się pełnoprawnymi członkami społeczności, nie tylko przedszkolnej, znają swoje prawa i obowiązki.
-
Przedszkolaki uczestniczą w życiu przedszkola i decyzjach dnia codziennego, są postrzegane jako osoby, które wnoszą swój wkład czyli własne wyobrażenia, zamiary
i oczekiwania.
6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
-
W przedszkolu prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych, dostosowuje się działania do możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Stosuje się indywidualizację procesu wspomagania rozwoju dziecka przez stosowanie różnorodnych metod pracy. Doskonalone są narzędzia obserwacji i diagnozy przedszkolnej.
-
Opracowuje się i wdraża programy wspomagania rozwoju dzieci.
7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych.
-
Nauczyciele dzielą się między sobą doświadczeniem, biorą udział w wewnętrznych
i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. -
Zespół przedszkola jest zintegrowany, ukierunkowany na wspólny cel, zaangażowany, kompetentny, otwarty na zmiany, łączy wiedzę z praktyką, udziela sobie wsparcia merytorycznego i emocjonalnego.
8. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego.
-
Przedszkole prezentuje i upowszechnia informacje o ofercie prowadzonych zajęć, podejmowanych działaniach. Informuje środowisko o celowości i efektach tych działań za pośrednictwem strony internetowej www.przedszkole15bedzin.com.pl, gazetek informacyjnych, wystaw prac dzieci.
-
Promuje nowatorskie metody pracy w środowisku lokalnym.
-
Współpracuje z innymi placówkami oświatowymi i instytucjami.
9. Rodzice są partnerami przedszkola.
-
Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola w obszarach: wychowawczym
i organizacyjnym. -
Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
-
Rodzice są zaangażowani w życie przedszkola, współorganizują uroczystości wynikające z kalendarza imprez placówki, pomagają w pozyskiwaniu sponsorów i środków pozabudżetowych.
-
Przedszkole umożliwia rodzicom jednolitość podejmowanych działań dotyczących rozwoju i edukacji ich dzieci poprzez stały kontakt z nauczycielami, prowadzenie rozmów i kontakt ze specjalistami.
10. Przedszkole wykorzystuje zasoby środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju.
-
Placówka korzysta z zasobów środowiskowych w procesie poznawania przez dzieci otaczającej rzeczywistości poprzez spacery i wycieczki (biblioteka, ośrodek kultury, poczta, szkoła, kino, teatr)
-
Organizowane są imprezy środowiskowe ( spotkania wigilijne, WOŚP, piknik rodzinny), konkursy i zawody.
11. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań wewnętrznych
i zewnętrznych.
-
W przedszkolu działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne poddaje się systematycznej ewaluacji wewnętrznej. Wyniki ewaluacji wyznaczają kierunek wprowadzonych zmian.
12. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi.
-
Dyrektor posiada umiejętności interpersonalne, tworzy w przedszkolu dobry klimat współpracy i działania. Jest otwarty wobec inicjatyw pracowników i rodziców, wspiera twórcze pomysły, stwarza warunki do ich realizacji, motywuje pracowników.
-
Wykorzystuje wyniki sprawowanego nadzoru pedagogicznego do planowania dalszej pracy przyczyniając się do rozwoju przedszkola, podnoszenia bezpieczeństwa
i atrakcyjności placówki w oczach dziecka. -
Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów, projektów, sprzyjają zabawie i odpoczynkowi.
-
Dyrektor dąży do wyposażenia i wzbogacenia placu przedszkolnego w atrakcyjny sprzęt rekreacyjny.
-
Współpraca z organem prowadzącym zmierza do modernizacji budynku przedszkolnego i jego otoczenia.
II. DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRACY PRZEDSZKOLA.
1. Sposoby motywacji dzieci.
-
Stosowanie nagród:
-
pochwała indywidualna,
-
pochwała przed całą grupą
-
pochwała przed rodzicami
-
oklaski
-
emblematy
-
przydział funkcji
-
Stosowanie kar:
-
brak nagrody
-
upomnienie ustne
-
czasowe odebranie przydzielonej funkcji
-
chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy
-
poinformowanie rodziców o zachowaniu.
2. Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci.
-
przeprowadzenie diagnozy wstępnej,
-
szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
-
informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej,
-
półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza i wnioski do dalszej pracy,
-
bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
-
przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
-
prezentacji dokonań dzieci (występy artystyczne, wystawy,
-
teczek prac i innych dokumentów,
-
arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
-
materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy, artykuły),
-
rozmów.
3. Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli.
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
-
rozmów z nauczycielami, rodzicami,
-
hospitacji,
-
obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
-
arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
-
innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno-oceniających odbywających się co pół roku.
4. Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
-
nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i wychowania,
-
nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowaniu jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
-
informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych i innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
-
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, konsultacjach, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
-
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
-
informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku - po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.
III. KIERUNKI PRACY PRZEDSZKOLA
"Bezpieczne Przedszkolaki"
Zadania:
Tworzenie warunków sprzyjających zapewnieniu bezpieczeństwa dzieci i zapoznanie ich
z obowiązującymi zasadami.
Cele:
-
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych.
-
Podnoszenie świadomości dzieci i wdrażanie ich do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa.
-
Zapoznanie dzieci z sytuacjami zagrażającymi bezpieczeństwu zdrowia i życia oraz sposobami reagowania w tych sytuacjach.
-
Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi-specjalistami
Działania:
-
Stwarzanie warunków do podejmowania działalności związanej z bezpieczeństwem:
-
kąciki tematyczne,
-
aktywny udział w pozorowanych alarmach – ćwiczenia p.poż.,
-
konkursy wewnątrzgrupowe dotyczące bezpiecznych zachowań,
-
udział w eksperymentach,
-
możliwość bezpośredniej obserwacji pojazdów uprzywilejowanych.
-
Wystawa prac plastycznych dzieci .
-
Organizacja spotkań ze specjalistami: strażacy, policjanci, grupa WOPR, ratownicy medyczni, Policja , Straż Pożarna i IPA.
Monitorowanie:
Monitorowanie programu „Bezpieczny Przedszkolak” dotyczyć będzie stosowania zasad bezpieczeństwa, przyjętych norm i wykorzystywania poznanych wiadomości i umiejętności. Zastosowanie narzędzi: ankiety dla rodziców, ankiety - wywiady z dziećmi, obserwacja zajęć.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
-
Znają numery alarmowe: 997, 998, 999, 112.
-
Wiedzą jak bezpiecznie poruszać się po drodze.
-
Znają swoje dane (imię i nazwisko, adres zamieszkania).
-
Wiedzą co zrobić w sytuacji kontaktu z obcą, nieznajomą osobą.
-
Wiedzą co zrobić w sytuacji kontaktu z nieznajomym zwierzęciem.
-
Wiedzą jak postępować w sytuacjach kryzysowych (dzwonić po pomoc).
"Kreatywny i twórczy Przedszkolak"
Zadania:
Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
Cele:
-
Pobudzanie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
-
Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości
i aktywności własnej. -
Kształtowanie postawy zaangażowanej wobec otaczającego świata oraz uwrażliwienie na jego piękno, wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Działania:
-
Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
-
Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych: kąciki plastyczne, kąciki teatralne, skrzynie skarbów, ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie placówki, galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
-
Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
-
Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych
w środowisku i innych placówkach oświatowych. -
Bezpośrednie obcowanie ze sztuką: audycje muzyczne (współpraca z Filharmonia Śląską Katowice);, teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru, wystawy, galerie.
-
Udział w akcjach organizowanych w przedszkolu: „Mamo, tato wolę wodę”, „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
Monitorowanie:
Diagnozowanie rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosowane narzędzia: ankiety dla rodziców, ankiety dla nauczycieli, karty obserwacji dzieci, kontrola dokumentacji nauczyciela, arkusze diagnostyczne, hospitacje diagnozujące
i doradczo doskonalące oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycieli służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami
w poszczególnych grupach.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
-
Znają różnorodne techniki plastyczne.
-
Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego.
-
Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych.
-
Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu.
-
Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.
"Mały wielki człowiek-empatyczny i wrażliwy"
Zadanie:
Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego, moralnego i wrażliwości społecznej dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych. Budowanie własnego pozytywnego obrazu.
Cele:
-
Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
-
Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie z uwzględnieniem swoich mocnych stron.
-
Poznanie własnych praw i obowiązków.
-
Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie.
-
Identyfikowanie i nazywanie uczuć i reakcji emocjonalnych.
-
Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci.
-
Radzenie sobie z zadaniami ,,trudnymi”- szukanie rozwiązań.
-
Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych
i innych formach aktywności.
Działania:
-
Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
-
Zachęcanie dzieci do wyrażania swoich myśli i opinii na dany temat.
-
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
-
aranżacja i modernizacja sal
-
stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
-
Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka:
-
prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
-
podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych,
-
prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
-
Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach teatralnych
i festiwalach. -
Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
-
Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
-
opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie,
-
dostarczanie wzorów właściwego zachowania się,
-
ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
-
Zorganizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami dzieci.
-
Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, arkusze diagnostyczne, testy na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela, analiza dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami
w poszczególnych grupach. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dziecko:
-
umie sobie radzić z trudną dla siebie sytuacją
-
zna poprawne zachowania i normy społeczne
-
umie wykorzystać zdobytą wiedze i umiejętności w sytuacji dnia codziennego
-
potrafi wyrażać swoje myśli i opinie na określony temat w różnych formach ekspresji dziecięcej
"Zdrowy Przedszkolak"
Zadania:
Promowanie zdrowego i stylu życia. Tworzenie warunków sprzyjających zdrowemu odżywianiu się, profilaktyki zdrowotnej oraz spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej.
Propagowanie zdrowego stylu życia.
Cele:
-
Promowanie i przekazywanie dzieciom wiedzy o zdrowym stylu życia.
-
Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody.
-
Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności.
-
Rozwijanie sprawności ruchowej.
-
Rozwijanie poczucia zdrowego odżywiania się.
-
Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia-aktywne spędzanie czasu wolnego oraz profilaktyka zdrowotna.
-
Zachęcanie do zdrowej żywności
Działania:
-
Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
-
Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
-
prowadzenie
-
wiczeń metodami twórczymi,
-
prowadzenie
-
wiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki,
-
organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu,
-
wprowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej,
-
cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.
-
Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej i zdrowego odżywiania:
-
kąciki sportowe
-
wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów sportowych
-
wykonywanie zdrowych i kolorowych posiłków
-
różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi.
-
Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez
-
wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje.
-
Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:
-
prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka
-
organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji
-
prowadzenie różnego rodzaju
-
wiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci
-
jadłospis przedszkolny uwzględniający zdrowe produkty
-
stosowanie profilaktyki zdrowotnej
-
zorganizowanie spartakiady przedszkolnej
-
przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
-
Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia
Monitorowanie
Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia.
Zastosujemy narzędzia: wywiad z rodzicami, ankiety dla nauczycieli, karty obserwacji dzieci
i arkusze zbiorcze do nich, karty kontroli dokumentacji nauczyciela, arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą, analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami
w poszczególnych grupach.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
-
uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów
i rekwizytów, -
posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej,
-
estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni,
-
potrafią łączyć ruch z muzyką,
-
wykazują sprawność fizyczną,
-
posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne,
-
dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
-
wiedzą jak dbać o swoje zdrowie – profilaktyka zdrowotna
-
wiedza jak zdrowo się odżywiać
"Książka moim przyjacielem" - uczy i bawi
Zadania:
Promowanie literatury dziecięcej, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
Cele:
-
Zachęcanie dzieci do zainteresowania się literaturą dziecięcą.
-
Organizowanie działań sprzyjających promowania książek o różnej tematyce.
-
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
-
Kształtowanie postawy twórczej poprzez wyrażanie własnej ekspresji i interpretacji
w różnych formach artystycznych danego tekstu literackiego.
Działania:
-
Wykorzystanie wszelkich metod i form pracy z dziećmi w celu promowania literatury dziecięcej (udział w spektaklach teatralnych, teatrzykach
-
Zorganizowanie wyjść i do biblioteki osiedlowej lub Publicznej Biblioteki w Będzinie- zachęcanie do wypożyczania.
-
Codzienne czytanie przez nauczycieli książeczek - rozwijanie wyobraźni dziecięcej, stwarzanie okazji do uważnego słuchania, skupienia uwagi.
-
Stwarzanie warunków do rozwijania kreatywności dziecięcej i ekspresji, podczas wykonywania różnorodnych prac plastycznych lub przedsięwzięć twórczych (udział
w rożnych inscenizacjach muzyczno-wokalnych, przedstawieniach teatralnych, konkursach plastycznych lub recytatorskich ).
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie sposobów zachęcania najmłodszych do obcowania z literaturą dziecięca a także udział w różnorodnych działaniach twórczych, mających na celu rozwijanie własnych umiejętności i zdolności literackich poprzez różną formę artystyczną.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami
w poszczególnych grupach. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty: Dzieci:
-
chętnie sięgają po literaturę dziecięcą,
-
wiedzą z jakich instytucji mogą korzystać w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych
-
potrafią zinterpretować tekst literatury dziecięcej poprzez różna formę ekspresji
-
wiedzą jak ważne jest ,,obcowanie” z literaturą i sztuką dla poprawnego rozwijania własnej osobowości twórczej i intelektualnej.
IV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Plan pracy przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
-
Plan pracy przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
-
Plan pracy zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
-
Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora przedszkola
i Rady Rodziców.